1

Topic: Uważaj na oszustów! Groźne odsyłacze (linki). Fałszywe telefony

Uważaj na oszustów, którzy mogą do Ciebie zadzwonić i podawać się za pracownika banku lub pracownika działu bezpieczeństwa!

Czym jest telefoniczny spoofing?
Spoofing ma miejsce, gdy oszust podszywa się pod innego użytkownika, aby wykraść dane, zainstalować złośliwe oprogramowanie lub ominąć mechanizmy kontroli dostępu. Zazwyczaj polega na fałszowaniu identyfikatora rozmówcy. Jak wygląda to oszustwo? Oszust dzwoni do ofiary, podszywając się pod numer telefonu należący np. do banku. Jest to możliwe dzięki fałszowaniu informacji o identyfikatorze dzwoniącego przesyłanych do wyświetlacza naszego telefonu, a to oznacza, że nie jesteśmy na pierwszy rzut oka wykryć, że wykonywane do nas połączenie może być fałszywe. Oszuści mogą w bardzo prosty sposób ukryć swoją tożsamość, tym bardziej że niektórzy dostawcy usług Voice over IP (VoIP) umożliwiają użytkownikowi skonfigurowanie wyświetlanego numeru.

Jak groźny może być phone spoofing?
Zwykle na wyświetlaczu pojawia się numer telefonu i nazwa dzwoniącego, jednak istnieją usługi, które umożliwiają wyświetlanie dowolnego fałszywego identyfikatora dzwoniącego, a to może prowadzić do szeregu wyłudzeń. Wystarczy, że oszust podszyje się pod pracownika banku i podczas rozmowy wyłudzi od nas dane logowania, a stąd prosta droga do kradzieży. Oszuści są bardzo przekonujący i niesamowicie skuteczni. Często oszuści informują ofiarę, że zauważyli nietypową aktywność na koncie bankowym i pilnie radzą jej, aby przelała pieniądze na inne konto. Takie działanie często usuwa wszelkie nasze wątpliwości, zwłaszcza że oszuści są doskonale przygotowani – ich socjotechniczne triki sprawiają, że ofiary często po ujawnieniu oszustwa nie mogą uwierzyć, że zostały bezczelnie oszukane. Uważaj! Często przed samą rozmową telefoniczną z oszustem do ofiar są wysyłane wiadomości phishingowe, które pozwalają przestępcy zdobyć niezbędne informacje do uwiarygodnienia oszustwa.

Nigdy tego nie rób i nie instaluj żadnych aplikacji, do których namawia Cię osoba, która do ciebie dzwoni! Jeśli to zrobisz, oszuści otrzymają nieuprawniony dostęp do Twojego komputera lub smartfonu.

Nie daj się nabrać, zwróć uwagę kto naprawdę do ciebie dzwoni, dlatego PAMIĘTAJ:

Pracownik banku NIGDY nie będzie prosił Cię o zainstalowanie aplikacji np. AnyDesk lub TeamViewer Quick Support na Twoim komputerze lub smartfonie.
Pracownik banku NIGDY nie będzie Cię pytał o login i hasło do logowania na Twoje konto w banku.
Pracownik banku NIGDY nie będzie Cię pytał o pełny numer Twojej karty, jej daty ważności oraz kodu CVV2/CVC2.
Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej.
Nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz!

phone spoofing w polsce
Jak się chronić przed kradzieżą oszczędności?
Przede wszystkim nigdy nie podawaj swoich danych logowania komukolwiek. Włącz podwójne uwierzytelnianie. Z ostatnich badań wynika, że skanowanie kodów QR w celu autoryzacji logowania i płatności jest bardziej bezpieczne niż wpisywanie jednorazowych kodów w postaci cyfr, jeśli Twój bank oferuje taką możliwość, skorzystaj z niej. Kolejne zabezpieczenie to ustawienie limitu transakcji. Jeśli otrzymasz prośbę o podniesienie tego limitu, powinno być to dla Ciebie znakiem ostrzegawczym, za takim działaniem mogą stać oszuści chcący ogołocić Twoje konto.